tirsdag den 18. december 2012

Vegetar; en klam historie.

Den præcise årsdag er lidt hen i det uvisse, men det var i midt i december for 6 år siden, så lad os sige at det er i dag.
Ja, jad os gøre det, så bliver det lidt mere festligt.

D.18.12.06 er en dag jeg husker, sådan nogenlunde.
 Jeg havde været udskrevet fra hospitalet et par dage, og skulle første dag sådan rigtigt klare mig selv. Stå op, få noget at spise og selv skifte underbukser.
Jeg var blevet opereret for en motherfucker stor knude på min livmoder, den vejede 800 gr, så for at få den ud, havde lægerne skåret mig op fra, tja, venusbjerget og op til navlen. Alt var gået så fint.

Altså lige ind til den der dag.
Jeg fik fjernet mine metalklamper dagen før og havde bemærket over for lægen, at der var rødmen omkring såret, men han slog det hen.  Det skulle han nok ikke have gjort, for der. d. 18. blev jeg noget så syg.

Jeg boede på det tidspunkt i et bofælleskab sammen med nogle medstuderende, og de var alle i skole.
 I løbet af dagen blev jeg mere og mere dårlig og mit operationssår gjorde frygteligt ondt.
Midt på dagen hev jeg mig op af sengen og vaklede ud på toa og kastede op. Den slags gør rigtigt, rigtigt nas, når alle ens mavemuskler er skåret op.
 De næste par timer prøvede jeg, rallende i min seng, at ringe til bofællerne, for at lokke én til komme hjem og hjælpe mig med at finde et nummer til vagtlægen, men alle telefonerne var enten slukkede eller nederst i tasken.
Da en af roomierne endeligt kom hjem, kunne jeg på ingen måde selv komme ud af min seng, og der blev ringet efter en ambulance.

Nå, ja, på sygehuset kunne de da godt se, at jeg var noget sølle, der var mega meget betændelse i såret, og de gav hurtigt noget væske og antibiotika i drop, og jeg blev indlagt igen.
 Min mave gjorde så ondt, at jeg måtte have folk til at hjælpe mig op af sengene, toiletterne og hvad man ellers skal op af på et sygehus, men det var ikke det værste.

Det værste var stanken. Jeg kunne slet ikke forstå, hvad det var der ramte min næse så rædselsfuldt, men så gik det op for mig. Det var stanken af mit kød der var inficeret. Lugten af blod og råt kød i forrådnelse.

Det var så der, hvor jeg blev instant vegetar. 

Siden da har jeg slet ikke kunnet få mig selv til at spise noget, der er lavet af det samme som mig. Muskelmasse. Bare tanken om lugten af råt kød får min mave til at vende sig.

Jeg mangler på ingen måder kød i min kost. Faktisk havde jeg i årene inden kun spist økologisk kød pga diverse etiske- og miljømæssigeårsager, så det passer mig rigtigt godt at slet ikke spise dyr.

Selv om det er en uendeligt klam årsag til, at jeg er vegetar, så er der grund til at fejre. Det klamme er jo blevet til noget, som jeg er uendeligt tilfreds med. Hurra!
Så det er en glad vegetar, der fejrer ved at spise en helt nyopfunden snack, mens det her bliver skrevet. Den smager mægtigt godt, på en meget særpræget og underlig måde.

 Må jeg præsentere:
Mandariner dyppet i lakridspulver:

27 kommentarer:

  1. Godt du står ved dine principper.

    Har forøvrigt lige skrevet om dig på bloggen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så det og mener engang jeg har lagt et billede op her, men nu kan jeg overhovedet ikke findet det. To bad.

      Principper er måske så meget sagt. Det er jo helt en fysisk lede ved kød.

      Slet
  2. Svar
    1. Ja, hurra for det gode, der kommer ud af det dårlige!!!

      Slet
  3. Du godeste, havde ikke hørt historien så detaljeret før. Og føj for den lede rødbede, det er den vildeste vegetarårsag. At lugte sit eget kød.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej jeg fortæller den ikke altid så grundigt, faktisk siger jeg ofte bare "det er en lang historie", hvis jeg ikke gider gå i detaljer, eller det er for privat i den pågældende sammenhæng. Fx. da mine elever spurgte fornyeligt, da jeg underviste.

      Jep, det er klammo. Og så forklarer det jo en del over for uforstående ikke-vegetarer.

      Slet
  4. Haha hvor er det dog bare mega ulæks! Altså dog, sikke en association at have kørende til kød. Det kan jeg dælme godt forstå, at du ikke har lyst til at sætte tænderne i længere. Tillykke med de seks år!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep, sådan er jeg nemlig så mega klammeren! Hehehee!

      Og tak tak, og må vi og vegetarismen leve lykkeligt til vore dages ende.

      Slet
  5. Svar
    1. Det har jeg også været meget glad for. Og er en af årsagerne til at jeg sgu ikke skal ud og bo mutters alene i et fremmed land i min karrieres navn.

      Slet
  6. jamen for fanden da, kommer lige ovre fra amarorama (plejer jo egentlig at besøge jer i omvendt rækkefølge...)og hun har fået mit allerbedste kram, men nu mander jeg mig op og præsterer et, der er lige så godt fordi det da var en rigtig dårlig oplevelse og RIGTIG synd for dig, men nu du er jo "halvt-fyldt"-typen (modsat "halvt-tomt"-typen, hvis det ik' lige er helt klart) så selvfølgelig er det en max-super-god historie, at du nu er en lykkelig vegetar og det skal fejres (indsæt fyrværkeri -nogen kan "skrive" den slagt på tastatur, jeg kan så bare stave -nogenlunde...)og så skal du også ha' et KRAM<3
    kh muttilove

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha, jeg synes ellers at jeg ret meget halvt tom typen.

      Men du har ret det er jo altid lækkert at ende op med en lækker klam historie som ender godt. Måske skulle jeg lige skrive et meget romantisk eventyr.

      Tak for krammeren!!!!! :) :) :)

      Slet
  7. Nej, sikken vild historie! Jeg forstår det godt. Har heldigvis aldrig haft mulighed for at lugte mig selv i fordærv, men jeg kan ved gud godt forestille mig dets indvirken på ens lyst til særlige fødevarer. Godt, du blev frisk igen, en rådden Pille er sgu ikke så godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, altså rådne mennesker er virkeligt ikke min kop te, så jeg er ret glad for at jeg ikke rådnede helt op.

      Slet
  8. Glæder mig til nøddestegen juleaften :)...selvom jeg også skal ha and og flæskesteg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Minder mig om at jeg skal bage den hjemmefra, så der ikke kommer ande og flæske sprutten og sprøjten på den inde i ovnen. Så må vi bare spise den kold.

      Slet
  9. Hov, lovede jeg dig egentlig ikke en opskrift?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ringer en klokke, men på hvad mon? Hvidkålsdeller??

      Slet
  10. uha sikke en uhyggelig julehistorie.... men kan godt forstå din holdning efter den oplevelse. Jeg var vegetar som barn fordi jeg hverken kunne klare lugten eller konsistensen af kød. I dag er det anderledes for min krop har det bedst når jeg får kød, men jeg er stadig ret kræsen med det. Men fra jeg var 6 år ca til jeg var 18 år rørte jeg overhovedet ikke kød fordi jeg synes det var så ækelt.

    Hvad spiser du juleaften?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har normalt haft frosne falafler og færdigtomatsovs med, som jeg lige kunne varme. Det var ret præget af at skulle rejse flere timer med alle julegaverme, bagage til en uges tid og mad, med tog. Så det blev aldrig fancy, og aldrig lækkert med julemad. Faktisk synes jeg det var mega nederen, men hvad pokker skulle jeg kunne gøre bedre. Men sidste år var der et spændende gennembrud da min mor lavede en surpriser på mig og lavede en nøddesteg. Så i år laver jeg min egen nøddesteg, for jeg skal nemlig ikke rejse, men for første gang holde jul i Kbh.

      Jeg har aldrig været vild med at røre råt kød, det er så klamt, så mit kødspiseri har været meget begrænset de sidste ca 15 år.

      Slet
  11. Benhård historie. Og klamt.

    PS. Din snack er genial. Hvor får man lakridspulveret fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan det der med det klamme.

      Hyggeligt at mødes på cykelstien i mandags!

      Lakridspulveret er fra LAKRIDS, johan Bulow's mærke. Tror man kan købe det mange steder nu, men jeg har fået det i gave, så jeg ved ikke præcist hvor. Men spørg vores ven google!

      Slet
  12. Tak. Idéen er i hvert fald på listen nu.

    Hyggeligt, bestemt. Glad for at du kunne sætte lidt kulør (høhø) på den lidt kedelige tur fra Sydhavnen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha, fnuggi med onkelhumor, og godt du spottede mig!

      Slet
  13. Er du sunshine en heftig måde at blive vegetar på!!! Og pga dig, har jeg just dyppet appelsin i lakridspulver - det smager anderledes...og GODT!!! Tak for det tip!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkeligt en underlig smag, sådan lidt metallisk. Mon det er Umani?

      Ja, jeg er jo ikke typen der IKKE lige lavet et drama ud af det med at vende næsen mod grønsagerne!

      Slet

Uh, skal du til at kommentere? Hold da kaje, hvor jeg glæder mig!